Program działalności Szkolnego Klubu
Europejskiego |
działającego w Publicznej Szkole Podstawowej im. M. Kopernika
w Tarnowie Opolskim
|
Autorzy: mgr Barbara Grabarek i
mgr Monika Krzeptoń
|
CELE OGÓLNE: |
1.
Promowanie edukacji
europejskiej i rozszerzenie jej na najbliższe otoczenie. |
2. Współpraca z lokalną władzą,
instytucjami kulturalnymi, oświatowymi, sportowymi,
przedstawicielami europejskimi w celu szerzenia informacji o
Europie wśród młodzieży szkolnej. |
3. Nowa oferta dla uczniów w
zakresie zagospodarowania czasu wolnego i poszerzania
zainteresowań uczniów. |
4. Integracja treści
programowych poszczególnych przedmiotów wokół problematyki
edukacji europejskiej. |
5. Rozwijanie u uczniów jako
młodych obywateli Europy poczucia odpowiedzialności zwłaszcza za
pokój, obronę praw człowieka oraz ochronę środowiska i
dziedzictwa kulturowego. |
CELE SZCZEGÓŁOWE: |
1.
Propagowanie wśród młodzieży wiedzy na temat Europy: |
Różne aspekty - geografia, historia,
kultura, gospodarka |
Instytucje europejskie - struktura, sposób
działania, cele |
Kraje członkowskie Wspólnoty Europejskiej i
Rady Europy- życie |
Polityczne, społeczne i kulturalne |
Wyzwania stojące przed współczesną Europą |
Cele integracji europejskiej |
2. Rozwijanie wśród młodzieży "świadomości
europejskiej" |
3.
Zbliżanie do siebie ludzi młodych i przyczynianie się do
integracji młodego pokolenia, wzajemnej tolerancji i szacunku
obejmującego podobieństwa i różnice. |
4. Umożliwianie młodzieży kontaktów międzynarodowych z
rówieśnikami dając szansę na pokonanie istniejących od lat
uprzedzeń, nietolerancji, barier. |
5. Współpraca z klubami europejskimi, Regionalnym
Centrum Informacji Europejskiej, Domem Europejskim, Mniejszością
niemiecką. |
FORMY AKTYWNOŚCI SZKOLNEGO KLUBU EUROPEJSKIEGO
|
I. Działania w KLUBIE: |
Organizowanie zebrań
informacyjnych . |
Prowadzenie kampanii informacyjnej (
plakaty, gazetki ), wykonanie gazetki przed pokojem nauczycielskim. |
Wymyślenie nazwy klubu |
Opracowanie regulaminu
Opracowanie emblematu ( logo) klubu |
Wybór motta klubu |
Przygotowanie pomieszczenia klubowego |
Przygotowanie planu pracy klubu |
Zaplanowanie sposobu informowania
społeczności szkolnej i lokalnej np. ulotki, gazetka ścienna.
|
Prowadzenie kroniki klubowej. |
II. Działania w szkole: |
Organizowanie wystaw: fotograficznych, plastycznych i
pamiątek. |
Opracowywanie materiałów edukacyjnych, takich jak gry
dydaktyczne, puzzle i zabawy, zagadki, krzyżówki, na temat
Europy.
|
Zbieranie informacji na tematy europejskie w prasie -
segregowanie wycinków z prasy, tworzenie teczek lub albumów
tematycznych. |
Zdobywanie informacji z ambasad, konsulatów,
reprezentacji narodowych, organizacji z różnych krajów, biur
podróży, instytucji odpowiedzialnych za koordynację klubów oraz
Komitetów europejskich |
Uzyskiwanie książek,
folderów i innych materiałów poglądowych dla biblioteki szkolnej |
Wykorzystywanie do pozyskiwania informacji internetu. |
Tworzenie gazetki ściennej. |
Organizowanie obchodów „Dnia Europejskiego” - 9 maja |
III. Działania pozaszkolne: |
Poszukiwanie grup wsparcia
w szkole, poza szkołą w środowisku lokalnym,
organizacjach pozarządowych w zasięgu ogólnopolskim. |
Poszukiwanie sponsorów. |
Uczestnictwo w spotkaniach, wykładach, seminariach,
konferencjach i innych działaniach służących powstawaniu Europy. |
Udział w konkursach i olimpiadach o tematyce
europejskiej. |
Propagowanie w lokalnych mediach- prasie. |
Prowadzenie wymiany informacji i dokumentacji
między klubami w kraju. |
Współpraca z placówkami oświatowymi, muzeami, teatrami,
organizacjami pozarządowymi miasta, regionu, władzami lokalnymi.
|